Iveco Van naar Camper conversie

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3159
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 26 jul 2018, 14:44

Toen zus (ja, die met dat onverwoestbare Coltje met intussen 388.000 km op de teller) vorig jaar haar huis verkocht en plannen maakte voor 'iets nieuws' kwam uiteindelijk haar beslissing op een 'tiny house'. On wheels. Een grote bus met dus flinke laadruimte zou omgebouwd moeten worden tot een all-inclusive camper. Maar...

- binnen een toch wel enigzins beperkt budget
- voorzien van eigenlijk alle gemakken en (limited) off-grid voor meerdere dagen
- compleet 'stealth' van de buitenkant, maw: het zou niet moeten opvallen dat het een camper is

Ohja, en alles zelf doen (zie puntje budget).

Na ontzettend veel uitzoekwerk, schetsen, tekeningen, google sketch-up, diverse bezoekjes aan camperbouwers, camping/caravanboeren en heeeeel veel uren youtube van andere 'Van Conversions' begon het avontuur echt toen een geschikte auto gevonden was: een Iveco Daily 4L2H (4x lengte, 2x hoogte). Ofwel: achter de bestuurdersruimte is er een laadruimte van grofweg 4.4m x 2m x 2m.

De auto ziet er nog best netjes uit, hier en daar een dingetje, maar vooral het plastic is zoals zo vaak verweerd, de voorbumper had een kraak en de motorkap zat onder de steenslag. Ook zaten er een paar lelijke en roestige beugeltjes gemonteerd bij de deuren... Werk aan de winkel! Randy (PandaParts) maakte een goeie prijs om de plastic delen en motorkap te spuiten in een antraciet kleur grijs. Zegmaar 'fabriekskleur-maar-dan-gespoten-dus-blijft-mooi'. Ook een aantal afsluitrubbers, deurvergrendelingen en ander klein materiaal hebben we vervangen zodat alles mooi sluit en afdicht.

De fabrieksradio is een lachtertje en via AliExpress hebben we erg gave 2DIN android radio ingebouwd met alle denkbare geintjes, maar vooral ook een functie voor de achteruitrijcamera. Ook een 2DIN Iveco inbouw/afwerkbezel kwam via de post voor een paar tientjes uit China. De achteruitrijcamera is gemonteerd, samen met een vaste camera in de behuizing van het 3e remlicht. Iveco heeft daar zelf ook accessoire voor en voor het prijsverschil kun je leuke andere dingen doen!

Rondom de bus zitten nog 2 'vaste' cameras waarmee op ieder gewenst moment alles rondom de auto zichtbaar wordt op een tablet-achter scherm met 4 inputs. Meters en meters aan bekabeling voor alleen al dit spul dus. En dan doorzetten: meteen een functie om binnen (in de 'cabine') en buiten zowel felle strobe lichten + sirenes aan te kunnen zetten, mocht er ongewenst bezoek zijn. De herrie is zo oorverdovend dat ik haast bang ben om de boel aan te zetten!

Een vreemde feature die op de Iveco vanaf fabriek zat is de centrale ontgrendeling vanuit het middenconsole. Met een knopje kun je de deuren OPEN doen. Niet dicht. En er is geen afstandsbediendinkje. Handig Iveco! Okay, dit heeft bij elkaar ongeveer 2 volle dagen geduurd, maar we hebben het werkend gekregen. Een eenvoudig extern centrale portiervergrendelingsmodule stuurt nu via de (geknipte) originele bedrading de vergrendingsmotoren rondom aan. Open & dicht. En op afstand! De draadkleuren en codes van Iveco zijn vrijwel ondoorgrondelijk. Je denkt "ik volg zover heb kan de groene draad met nummer 8201 vanaf de portierslot-motor en dan vind ik 'm terug in de kabelboom die achter het dashboard tevoorschijn komt. Klopt! Alleen werkt het dan niet. Nummers komen niet overeen, wat plus is is soms min (en andersom) en soms... doet een kabel het gewoon nooit (1 motor hebben we rechtstreeks vrijwel opnieuw bedraad). Onze 'mooiste' test was toen we overtuigd waren de deurslot-motors van de achterdeur en de schuifdeur te hebben aangesloten. 'Klik'... eh... dit zijn de voordeuren die ineens nu open- en dichtgaan op de externe bediening!!? Uren hebben we gepuzzeld en minstens 15 10A zekeringetjes waarmee ik de externe module apart heb gezekerd vlogen eruit. Ook een memorabele: we gebruikten een externe accu tijdens onze eerste dag en na heel veel uren hadden we dus een paar deuren werkend. Die accu was handig, want ik had nog geen extra draad/groep aangelegd vanaf de echte accu. Toen ik die draad wel had gelegd en het systeem aansloot klapte continu de zekering eruit! WHAT?! Dit werkte perfect op de externe accu!?

We zijn eruitgekomen, het is een ondoorgrondelijke setup van Iveco, maar soit, het werkt!

Next!

De planning van indeling zorgde voor planning omtrent materialen en 'features':
- waar komt de keuken
- waar komt het waterreservoir
- waar komt de koelkast
- waar komen de 12V/USB outlets
- waar komen de 'huishoud' accu's
- waar komt de het dakluik met ventilator
- waar komt de douche/wc
- hoeveel zonnepanelen zijn er nodig
- enz enz

Nadat je je daar een beetje in begint te verdiepen is de tijd voor details rijp.
Elk punt heeft zoveel opties/keuzes!
- in ruimtegebruik
- in (electra) verbruik
- merken
- looks
- types
- gewicht
- prijs
- enz

We hebben onszelf in die maanden expert gemaakt op zo ongeveer ieder vlak. Welke isolatie (schapenwol en kurk), welke plaatmaterialen (licht en toch stevig/mooi/licht/buigzaam dus populieren multiplex), zonnepanelen (2 enorme flexibele panelen zitten nu onzichtbaar op het dak gemonteerd, goed voor 600W opbrengst). Waterleidingen met terugslagklepjes, waterpompen/filters, waterreservoirs, blindklinkmoeren, dikte van electrakabels, enz enz. Elk detail is uiteindelijk belangrijk. En natuurlijk kun je achteraf nog dingen wijzigen en aanpassen, maar... dat wil je waarschijnlijk niet of zo min mogelijk!

Een andere kunst is het toch modulair/demonteerbaar maken van eh... ja... eigen het liefste alles!

So far... so good. De plafondpanelen zijn verwijderbaar (blindklinkmoeren), de wanden ook (zelftappers op stragische plekken (weinig van te zien, wel bereikbaar), electraleidingen (extra kabels + lege buizen) en nu op de vloer worden het 4 grote panelen die ook weer precies op 'handige' plekken per stuk los te halen zijn mocht het ooit nodig zijn (hopelijk allemaal niet natuurlijk).

Cabine
De cabine van de auto had een enkele, zeer eenvoudige bestuurderstoel en een even eenvoudig bankje voor 1+1 persoon ernaast voor bijrijders. Niet erg comfy. Joyce vond een stel werkelijk heerlijk zittende captains chairs die elk 2 armleuningen hebben en plat inklapbaar zijn zodat je een tafeltje met bekerhouders hebt.

Die stoelen passen uiteraard niet op de Iveco stoelframes, maar dat was toch al niet het plan. De bijrijdersstoel (enkel, dus geen 1+1 meer) staat nu op een zelfgebouwd stalen 'box' welke exact groot genoeg is om 2 enorme AGM accu's van elk 72kg (!) in op te bergen. En een speaker. Je moet altijd meer speakers hebben tenslotte! Deze box is gemaakt van dik metaal, dat ik heb laten plasmasnijden en buigen bij een maat van me die in de metaal zit (Gerben van GV Constructions). Het uitdenken en lassen en de verdere framebevestiging + toegangsklep heb ik allemaal zelf gedaan. Ontzettend mooi gelukt! De bestuurderstoel staat ook een vergelijkbare, maar wat kleinere metalen box, maar die heeft de klep aan de voorkant van de stoel en ook weer een speaker ingebouwd.

Plasmacutter in actie bij GV constructions:
https://youtu.be/vugvPwS_6gw

Buiger in actie bij GV constructions:
https://youtu.be/vgK-Z8TiXWo
Ook weer zo'n dingetje: de speakerbedrading heb ik voorzien van mooie connectors zodat, mocht het ooit nodig zijn, je ze makkelijk kunt demonteren.

De framerails ONDER de beide metalen 'boxen' was misschien nog wel het meeste werk. De originele bevestigingspunten van Iveco wilde ik graag herbruiken omdat die gemaakt zijn voor dergelijke contructies, dus sterk. De 3cm hoge kokerbuis heb ik voorzien van een groot gat aan de bovenzijde zodat een ring+bout en een dopsleutel er makkelijk inpassen en de onderzijde van een zo klein mogelijk gat zodat de sterkte van het metaal maximaal blijft. Elke stoel zit met 7 of 9 bouten vast en het staat niet alleen mooi, maar ook als een huis. En je zit als een koning!

Op dit punt is gedaan:
- mooi- en goedmakerij (spuitwerk + opknapwerk + nieuwe distributie)
- radio, speakers, achteruitrijcamera
- nieuwe luxe stoelen
- beveiligingscamera's en sirenes/strobes
- alle bedrading voor licht en apparaten + accu's
- isolatie
- wandpanelen
- plafond
- dakraam/fan
- zonnepanelen
- vloerrachelwerk

Nog te doen:
- vloerisolatie (kurk) & afwerkplaten + vinyl
- keuken maken (op maat)
- bed maken (standaardmaat)
- watertank (metalen frame onder de auto waar een waterzak in komt)
- afvalwatertank (vergelijkbaar)
- opbergkasten & meubels (op maat maken)
- douche (op maat maken)
- zijraam bij de keuken (laten plaatsen)

Klinkt als een beperkt lijstje, maar ik weet zeker een paar maanden zal duren. We moeten het ook hebben van een uurtje hier en daar en weekenden, dus hard gaat het niet.

Wordt vervolgd!
Bijlagen
010-iveco-daily-van-camper-conversion.jpg
012-iveco-daily-van-camper-conversion-pre.jpg
014-iveco-daily-van-camper-conversion-electrical.jpg
015-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
profi! (uiteraard alleen voor de test, nu is alles gesoldeerd en in krimpkousjes)
016-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
hier komen alle leidingen bij elkaar op de plek waar de meterkast komt
017-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
018-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
waterleidinkjes
020-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
de schetsjes met maten voor de stoelfix-opbergvakken-boxen-met-speakers-erin-ook
021-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
de plek waar de boel op gemonteerd moet worden
022-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
en nu zit het framepje vast aan de onderplaat
023-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
even de accu's gepast. past perfect.
024-iveco-daily-van-camper-conversion-speaker.jpg
speaker gemonteerd (mooie Hertz HSK165)
025-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
026-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
027-iveco-daily-van-camper-conversion-radio.jpg
2DIN android radio
028-iveco-daily-van-camper-conversion-camera.jpg
achteruitrijcamera + beveiligingscamera in het 3e remlicht gebouwd
029-iveco-daily-van-camper-conversion-airmax.jpg
MaxxFan dakluik (met AB en regensensor en meer moois)
030-iveco-daily-van-camper-conversion-solar-panel.jpg
031-iveco-daily-van-camper-conversion-solar-panel.jpg
op een paar plekken wat gewicht erop om de zachte curve op te vangen en de lijm zn werk te laten doen
040-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
3D sketchup van hoe het eruit moet gaan zien
041-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
042-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
leidingen, geluidsisolatie en warmte-isolatie gereed voor wanden en plafond
044-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
plafond zit erin (later nog een revisie voor mooie vlakke gedaan)
048-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
overal afmetingen en maten genoteerd en foto's van gemaakt (mocht er later ergens iets geschroefd of geboord moeten worden)
050-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
deels wanden en deuren afgewerkt met populierenmultiplex
051-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
nog niet afgewerkte wielkast
053-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
afgewerkte wielkasten (makkelijker om iets vierkants te hebben + mooi te isoleren zo)
054-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
rachelwerk voor de vloer op maat gezaagd. kunst is om daar waar gewicht op komt en waar kasten of meubels komen ook de ribben te hebben. exact uitdenken dus
055-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
zo staat ie er momenteel bij. klaar voor de nieuwe vloer (12mm populierenmultiplex waar vinyl overheen gelegd gaat worden)
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1318
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door foks » 26 jul 2018, 19:23

:yes:
6G's never die, they just get older...
1991 Galant GLSI HB 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
wie is foks?

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3159
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 27 jul 2018, 01:10

Daar is 't dan!
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Uray25
Berichten: 758
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:16

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Uray25 » 27 jul 2018, 07:56

Eindelijk !!! Weer eens wat interessant leesvoer van Mark. :thx:

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door cvw » 27 jul 2018, 13:59

Holy moses, je bent (weer) aan een klusje begonnen. Geweldig hoor! :yes: Ik ga het je niet nadoen, dat weet ik wel. Maar goed, als je denkt dat ik iets weet dat jullie kan helpen....... ;)

Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1040
Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:06
Locatie: Uelsen (Dld)
Contacteer:

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Xenon » 27 jul 2018, 14:20

Owkeee...dat verklaart dat 50 Shades even in de shadow staat. Beste klus Mark, maar je pakt het wel weer solide aan. Chapeau!

Vanwaar de wens dat ie stealth moet zijn? Want zo moet je wel elk raampje in de leefruimte ontberen. Geen must, ok, maar soms toch wel fijn. Al was het maar als je zus haar kookkunsten gaat loslaten, of gewoon het interieur wilt kunnen doorluchten als het klimaat even tegenzit om een complete deur te openen. Ik roep maar even wat hardop...

Ik ga dit topic volgen. :agree:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|IS250 '07 |Lexxy \\
// 2017->>>|GS300 '08|Lexxy XL \\

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3159
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 29 jul 2018, 23:28

@xenon: het is een meervoudig antwoord
1. looks (ze vindt echte campers lelijk)
2. je kunt ergens parkeren zelfs als het misschien niet helemaal precies legaal is om daar met een camper te staan
3. er komt 1 raam aan de zijkant bij de keuken, die wordt meteen getint
4. doorluchten: er zit een dakluik in met krachtige ventilator die kan wegblazen of aanzuigen, AB controlled, regensensor, the whole shabang :) of het genoeg is... tijd zal het leren.

Dit weekend veel tijd besteed aan de laatste 'voorbereiding' voor de electra installatie.
Twee extra pijpjes vanuit de (toekomstige) meterkast naar de andere kant van de bus gelegd. Eenje met 220V en een buis met alvast wat basis 12V bekabeling, ondanks dat er geen direct plan voor is. Ook is die buis ruim bemeten dus er kan een hele rits extra bedrading bij mocht het nodig zijn ooit.

Ook de 70mm2 dikke voedingskabels van/naar de de huishuidaccu's en de meterkast zijn nu aangelegd. Met een hydraulische tang de bevestingsogen op de kabel gekrompen. Ik weet niet precies waarom, maar ik vind dat prachtig! Verder loopt er een bijna lege buis waar nu alleen een setje signaalkabels doorheen lopen die informatie vaan geven aan de unit waarop batterijgegevens uit te lezen zijn. De meest rechtse kabel op de foto die naar de accu's loopt is een 35mm2 snoer vanaf de motorruimte, waar een speciaal relais gaat zorgen dat de dymano altijd eerst de motor/auto-accu gaat opladen, maar als die vol is, dan schakelt 'ie om naar voeding van de huishuidaccu's. En supercool, als dit relais merkt dat de motor-accu zwak is, dan kan 'ie ook andersom stroom leveren, zodat je eigenlijk nooit een lege auto-accu zou moeten hebben. Zolang je de auto maar kunt starten is er tenslotte veel gewonnen :)

Daarna heeft Joyce heel veel uur hennepvezels in de 'dalen' van de vloerribben gelegd zodat die centimeter hoogte opgevuld is en de kurkplaten mooi vlak liggen en er maximaal isolatieeffect is. Sommige kurkplaten heb ik voorzien van uitgefreesde sleuven waar de kabels mooi inpassen. De 12mm mulitplex vloerdelen komen zo mooi vlak en stevig te liggen op het rachelwerk en de kurkplaten.

De vloerplaten is het volgende waaraan we gaan werken.
Bijlagen
060-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
061-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
062-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
063-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
064-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
065-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1040
Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:06
Locatie: Uelsen (Dld)
Contacteer:

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Xenon » 30 jul 2018, 14:48

Tsonge, dit wordt toch echt wel weer een huzarenstuk hoor. Goed over nagedacht. Mooie materialen. Mooi om te volgen!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|IS250 '07 |Lexxy \\
// 2017->>>|GS300 '08|Lexxy XL \\

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1318
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door foks » 01 aug 2018, 10:02

Jezus wat een werk :shock:
maar wat een project 8-)

ik lees mee, heel inspirerend.
6G's never die, they just get older...
1991 Galant GLSI HB 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
wie is foks?

Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”