Lekkage aan de afwatering fixen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3159
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Lekkage aan de afwatering fixen

Bericht door marksanne » 08 mar 2012, 17:30

Veel (bijna alle) 6G's krijgen in hun leven te maken met 2 typische problemen:

1. de elco's van ECU gaan lekken waardoor het motormanagement gek gaat doen of ermee stopt
2. de afwatering onder de luchtroosters bij het voorruit gaat lekken

Over die 2e gaat dit topic.

Natte voeten in je 6G? Haal het handschoenenkastje maar eens los en kijk helemaal rechts naar boven, richting het raam (wat je dan overigens niet kunt zien). Zie je daar (een bonk) roest of een gat zitten? Goede kans. Helaas. Het is een pestklus, maar de enige echt definitieve manier om dit euvel te verhelpen is 'even' het dashboard eruit halen (niet ingewikkeld, wel een paar uur werk) en dan het rotte stuk eruit halen en een nieuw stuk inlassen.

De oorzaak is meestal rottende bladeren en ander organisch afval dat via de luchtopeningen in de hemelwater-afvoer-goot komt. En de plek waar de rommel het makkelijkste blijft hangen is de tunnel die zorgt voor aanvoer van frisse lucht naar het interieur. De naden waarmee die 'tunnel' is vastgezet kunnen/zullen gaan roesten door de kitrand die loslaat. Eenmaal een paar jaar aan het roesten vreet de roest een weg naar binnen, onder de bekleding en zelfs dan kun je het een hele poos nog niet doorhebben.

Maar als het eenmaal nat is, dan moet je aan de bak. In mijn grijze (en trouwens in de witte GLi ook) waren ze rot. De grijze GTi heb ik eerst door een prutsgarage het laten fixen, maar hun oplossing was een erg slechte: PUR en kit en wat extra gaten. Ik heb toen besloten om het goed te doen en alles uit de auto te halen (bekleding, dashboard... ach alles eigenlijk).

Ook bleek er toen in de voetruimte een flink gat te zijn ontstaan. Allemaal gelast en daarna in de verf en tectyl gezet.

De foto's zeggen hopelijk genoeg!
Bijlagen
DSC00012.JPG
DSC00013.JPG
DSC00016.JPG
DSC00017.JPG
DSC00020.JPG
DSC00023.JPG
DSC00024.JPG
DSC00025.JPG
DSC00026.JPG
DSC00028.JPG
DSC00029.JPG
DSC00030.JPG
DSC00031.JPG
DSC00032.JPG
DSC00034.JPG
DSC00036.JPG
DSC00037.JPG
DSC00038.JPG
DSC00039.JPG
DSC00040.JPG
DSC00040.JPG
DSC00041.JPG
DSC00042.JPG
DSC00043.JPG
DSC00045.JPG
DSC00046.JPG
DSC00049.JPG
DSC00051.JPG
DSC00053.JPG
DSC00054.JPG
DSC00057.JPG
DSC00058.JPG
DSC00059.JPG
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3159
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Lekkage aan de afwatering fixen

Bericht door marksanne » 08 mar 2012, 17:32

Nog wat foto's!
Bijlagen
Photo-0002.jpg
Photo-0003.jpg
Photo-0004.jpg
Photo-0005.jpg
Photo-0006.jpg
Photo-0007.jpg
Photo-0008.jpg
Photo-0009.jpg
Photo-0010.jpg
Photo-0011.jpg
Photo-0012.jpg
Photo-0013.jpg
Photo-0014.jpg
Photo-0015.jpg
Photo-0016.jpg
Photo-0017.jpg
Photo-0018.jpg
Photo-0019.jpg
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Uray25
Berichten: 758
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:16

Re: Lekkage aan de afwatering fixen

Bericht door Uray25 » 23 mar 2012, 13:49

Jezus, wat een Pokkke klus...
Zal die Witte van de week ook even controleren...

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1318
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Lekkage aan de afwatering fixen

Bericht door foks » 23 mar 2012, 18:39

inderdaad zeg.
6G's never die, they just get older...
1991 Galant GLSI HB 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
wie is foks?

Plaats reactie

Terug naar “(6G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”