Detailing Handleidingen

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:06

De eerste handleiding, bedoeld om handmatig te starten met detailing. Eigelijk staan in dit 5-stappen plan alle handelingen genoemd die je als detailer blijft doorlopen.

Van veel produkten zijn ook filmpjes te vinden op YouTube. Gewoon even zoeken op de produktnaam.
En mocht je met heel specifieke vragen zitten dan is het forum van Carclean ( http://forum.carclean.nl/ ) een heel goede bron van informatie. Het is druk bezocht en er is veel kennis aanwezig.
Het Meguiars forum bevat ook veel info, maar is veel "stiller" de laatste tijd.

Het Meguiar’s 5 stappenplan:

- Voor gebruik dienen alle producten eerst even goed geschud te worden.

Stap 1: Wassen
Voordat u de auto goed onder handen kunt nemen dient de auto eerst goed gewassen te worden om het grootste vuil te verwijderen. Dit doet u als volgt:

- Doe een gepaste hoeveelheid shampoo (Nxt Carwash/ Goldglass Shampoo) in een emmer, warm water toevoegen en wassen met de washmitt. Gelieve een 2 emmermethode te gebruiken met wassen. 1 voor de shampoo, de ander met enkel water om de washmitt geregeld schoon te spoelen om vuilaanslag in de washandschoen te vermijden en zo de kans op krasjes aanzienlijk te reduceren.

- Wielen reinigt u met Meguiar’s Hot Rims all wheel cleaner. Deze velgenreiniger brengt u aan op een droge velg en laat u een seconde of 15 intrekken. Bij gelegenheid met een velgenborstel de velg schoonmaken en daarna afspuiten met voldoende water. Behandel altijd 1 velg tegelijk.

- Na het wassen de auto met een tuinslang afspoelen op een dun straaltje (niet spuiten). Door op deze manier af te spoelen wordt de hoeveelheid water op de auto sterk gereduceerd wat het drogen vereenvoudigt. Na het afspoelen zeemt u de auto af met de Watermagnet. Vouw de Watermagnet 2 keer om en trek de auto zo droog en vouw de watermagnet regelmatig om, zodat deze effectief water op blijft nemen.

Stap 2: Voorbereiden / Lak reinigen
Voorbereiden. Met het Quick Clay System verwijdert u verontreinigingen die zich met de loop van tijd aan het oppervlak van de lak hebben kunnen hechten en na het wassen nog niet verwijderd zijn. Denk hierbij aan boomsappen, teerspetters en industriële neerslag. De werkwijze van de clay en quick detailer is als volgt: De claybar in 3 stukjes knippen, neem 1 deel en maak er een klein pannekoekje van. De Quick detailer van circa 90 cm vernevelen op een deel van een paneel en daarna met de clay over het oppervlak wrijven tot het glad aanvoelt. Het residu quick detailer neemt u af met een suprime microfibre doek. Als de claybar vies is vouwt u deze gewoon zodat het vuil in de claybar gaat zitten en u met een schoon deel verder kunt. Gelieve de gehele auto hiermee behandelen, bij weinig tijd enkel de horizontale delen behandelen, deze hebben het meest last van oppervlakkige verontreinigingen.

Lak reinigen
Nadat de verontreinigingen OP de lak verwijdert zijn is het in de meeste gevallen nodig de verontreinigingen ONDER de lak te verwijderen. De DC Paint Cleaner diepreinigt alle verontreinigingen die in de poriën van de lak zitten. Breng de cleaner per paneel met enige druk aan met een applicatorpad en neem het paneel na applicatie direct af. Na het cleanen is de lak schoon en klaar om voorzien te worden van een polish (voeding) en/of wax.


Stap 3: Voeden
De DC Polish is de verborgen stap tussen reinigen en waxen. De DC Polish is een pure voeding (dus niet schurend) voor de lak en geeft de lak een diepe, natte glans. De elementen in dit product dringen in de poriën van de lak en voeden deze. Dit product brengt u op dezelfde manier aan als de cleaner. Per paneel behandelen en direct na applicatie afnemen met een microfibre doek.

Stap 4: Waxen
De laatste stap van het stappenplan is het waxen van de auto. Hiermee geeft u de auto een langdurige beschermende coating en zorgt u ervoor dat de bovenstaande stappen optimaal tot hun recht komen. Meguiar’s NXT Techwax brengt u aan met de bijgeleverde pad. Een druppel ter grootte van een kwartje moet voldoende zijn een halve motorkap te behandelen. De regel voor Meguiar’s wax is hoe dunner het aangebracht wordt des te beter de werking. Breng de wax over de gehele auto aan en laat het 15 tot 30 minuten kuren zodat de polymers zich goed aan de lak kunnen hechten. Bij behoefte een 2e laag aanbrengen voor maximale bescherming.

Stap 5: Onderhoud
Om van de bovenstaande stappen zo lang mogelijk te blijven genieten is het van de belang dat de auto op de juiste manier onderhouden wordt. Wekelijks wassen met een Meguiar’s shampoo zorgt voor een goede reiniging en zorgt tevens voor voeding van de aangebrachte wax.
Breng bij gelegenheid 2-wekelijks Meguiar’s spraywax of quikwax aan om de waxlaag te ‘’boosten’’. Met deze producten behandelt u de auto in no-time (+/- 15 minuten) en ziet de auto eruit alsof u de hele dag met de auto bent beziggeweest.

Overige tips:

Voor rubberdelen zoals bumpers, sierstrips e.d. kunt u Trim detailer gebruiken om deze weer als nieuw te krijgen. Reinig altijd eerst de rubberdelen om te zorgen dat het product goed kan hechten. Breng de trimdetailer aan met een applicatorpad en laat het 15 minuutjes intrekken. Neem de behandelde delen altijd even af met een schone doek om te voorkomen dat er overtollig product overblijft (wat vlekkerige sporen kan veroorzaken)

Als u vogelpoep op de auto aantreft is het noodzakelijk deze zo snel mogelijk te verwijderen om schade op de lak te voorkomen. Dit soort contaminaties kunt u probleemloos verwijderen met Meguiar’s quick detailer (die tevens bij de clay wordt meegeleverd). Dit product kunt u ook gebruiken om een dun laagje stof van uw net gewaxte auto te verwijderen. Eenvoudig de quick detailer over het oppervlak vernevelen en afnemen met de microfibredoeken.

Alle doeken, washandschoenen en pads van Meguiar’s zijn machinaal uitwasbaar op 40º . Voeg geen wasverzachter toe.

Dit stappenplan is volledig gebaseerd op de Meguiars produkten. Andere merken bieden gelijkwaardige of soms betere produkten, maar Meguiars is heel toegankelijk voor iedereen en er is veel informatie voorhanden.

p.s.: De NXT wax is een produkt dat stap 3 en 4 in zich heeft. Het is dus een polish, sealer en wax in 1

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:10

Lederreiniging en verzorging

Het leer had ik al behandeld met cleaner en conditioner, maar toch zal ik er nog vuil in zitten. Dat zie je in die kleine randjes.
Dus een proefstukje schoongemaakt met APC 1:10 (opsprayen, inwerken met zachte kwast, afnemen met vochtige doek en vervolgens drogen met zachte handdoek). Na dat proefstukje heb ik al het leer in de auto op deze manier schoongemaakt. Dat leverde 2x een emmer vuil water op.
De leercleaner krijgt de oppervlakte goed schoon, maar het lijkt er op dat APC 1:10 ook de porien van het leer schoon krijgt. Na reiniging was het leer egaal donkergrijs en zag het er veel schoner uit.
Na zo'n behandeling MOET je met conditioner aan de gang. Dus al het leer goed laten drogen en vervolgens de conditioner ter hand genomen. Die trok deze keer veel beter in het leer, en de kleur van het leer werd diepzwart. Dat was dus zeker de moeite waard.
Zelfs op 3 meter afstand van de auto rook je nog het leer (moet wel toegeven dat de portieren open stonden).

Affijn, die schone randen en het leer zien er dan zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie:
1. Heeft het leer een diepe reiniging nodig, kies dan voor de APC 1:10 behandeling gevolgd door (Gliptone) conditioner.
2. Is er alleen een oppervlakte vervuiling op het leer, dan heb je genoeg aan de (Gliptone) cleaner, gevolgd door conditioner.
3. Is de auto ouder dan 2 a 3 jaar, kies dan voor optie 1.
4. Heb je optie 1. uitgevoerd en hou je het leer regelmatig bij dan kun je volstaan met het uitvoeren van optie 2.


De cleaner doe je direct uit de fles op het leer (zo weinig mogelijk) en verdeel je over het leer met een zachte borstel (paardenhaar) en neem je daarna af met een doek.
Vervolgens de conditioner opbrengen met een pad en een half uur in laten trekken (zo mogelijk langer), daarna afnemen met doek.

Gebruikte middellen:
- Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC)
- Meguiar's Quik Detailer fles (was leeg, zit ook in Clay pakket) met APC (vernevelt dunner wat prettiger is in het interieur)
- Gliptone Liquid Leather Protection Conditioner
- Gliptone Liquid Leather Conditioner
- Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad voor het opbrengen van Gliptone
- Microvezeldoek voor het afnemen van Gliptone

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:14

Hoe te werken met APC (All Purpose Cleaner).

Ik krijg van verschillende kanten de vraag hoe ik dat hemeltje in de auto nou precies heb schoongemaakt met APC. Dus kies ik maar even de praktische insteek en plaats deze handleiding op het forum.

Afbeelding

APC kun je voor veel doeleinden gebruiken:

Buitenkant auto
- Reinigen kunststof (kunststofverzorgers “pakken” daarna beter en blijven langer zitten)
- Reinigen lakwerk bij extreme vervuiling
- Verwijderen algen/mosaanslag op buitenkant auto
- Reinigen wielkasten
- Reinigen portierranden
- Etc.

Voor de buitenzijde gebruik ik de sprayflessen van Meguiars. Die sprayen lekker breed en maken alvast een schuimlaag waardoor de APC beter “werkt”. Met een zachte kwast kun je het oppervlak, nadat je APC hebt opgesprayed, heel goed schoon krijgen en ook in kleine hoekjes komen. Na behandeling goed afspuiten met water.

Binnenzijde auto:
- Reinigen dashboard en portieren
- Reinigen stof op stoelen
- Reinigen vloerbedekking
- Reinigen dakhemel
- Reinigen sterk vervuild leer (LET OP! Hierna leerconditioner opbrengen!!)
- Etc.

Voor de hardere oppervlakken zoals dashboard en portieren gebruik ik de kwast om de APC goed te verdelen en het oppervlak schoon te maken.
Werk je op stof, dan kun je een zachte borstel van paardenhaar gebruiken, een doek of in het meest ideale geval een extractor (soort waterstofzuiger die water door de stof jaagt en weer opzuigt, simpel gezegd).
Omdat het afspuiten van behandelde delen in de auto niet echt een optie is zul je hier anders te werk moeten gaan. Gewoon een emmer schoon water en een (vaat)doek gebruiken. Na het opsprayen van APC (wel even in laten trekken) neem je het behandelde deel af met de vochtige doek. Tussendoor die doek uitspoelen in het water, en nogmaals het behandelde deel afnemen. Zodra het schuimen van de APC vrijwel ophoudt heb je het vuil verwijderd en kun je het behandelde deel droogmaken met een handdoek of andere schone doek (gewoon even nawrijven, droog krijg je het niet helemaal).
Voor het opbrengen van APC in de auto gebruik ik een andere sprayfles. De standaard sprayfles van Meguiars vindt ik te grof en die spuit teveel middel op. Ik heb een detailer fles (die veel lijkt op een sprayfles van bijvoorbeeld glassex) die ik vul met APC en water. Daarmee kan ik de APC beter en nauwkeuriger opspuiten.

Op het plafond bijvoorbeeld spuit je een laagje op zodat je het te behandelen deel dun, maar wel helemaal, bedekt. Daarna afnemen met de vochtige doek en tenslotte afnemen met een droge doek. That’s it!
Dek de stoelen etc. wel af met een oude deken o.i.d. als je met het plafond gaat werken. APC op leer betekent dat je met leerconditioner aan het werk moet om het leer weer te verzorgen. APC op stoelbekleding kan betekenen dat je schone plekjes krijgt ter grootte van een druppel. Hetzelfde geldt voor het dashboard en andere onderdelen.

Mengverhoudingen:
- 1:10 (1 deel APC, 9 delen water) voor lichte vervuilingen. De binnenzijde van de auto valt hier bijvoorbeeld onder.
- 1:4 (1 deel APC, 3 delen water) voor zware vervuilingen. Wielkasten kun je hier als voorbeeld gebruiken.
- Onverdund APC, voor de extreem zware vervuiling. Wel eerst testen, niet alle materialen kunnen hier tegen.

Ook in dit geval geldt: start licht (1:10). Krijg je het niet schoon, stap dan over op een zwaardere verhouding (1:4). Test vooral in een hoekje of op een onzichtbaar deel of het materiaal tegen APC kan. Sommige fineer materialen krijg je namelijk helemaal schoon met APC c.q. het fineer kun je er volledig mee verwijderen.

Voordeel van APC is dat je vrijwel altijd kunt zien waar je gebleven bent.
Laatste tip: Roep niet te hard dat je ALLES schoon krijgt met APC. Ook in het huishouden kan het een laatste redmiddel zijn waarmee je wel troep weggewerkt krijgt. Dan kan die 4-liter jerrycan zo leeg zijn.

Afbeelding

Gebruikte middellen:
- Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC)
- Meguiar's Quik Detailer fles (was leeg, zit ook in Clay pakket) met APC (vernevelt dunner wat prettiger is in het interieur)
- Meguiar's Professional All Purpose Cleaner Spuitfles voor buitenkant auto
- Kwast (standaard kwast met zachte haren)
- (Vaat)doek voor inwerken en afnemen van APC op vloerbedekking en plafond
- Badstof handdoek (wel oud ) voor het drogen van hemel en vloerbedekking
- Oude spons (waar ik vroeger de auto mee wastte ) voor de binnenkant van de wielkasten

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:21

Klei op een auto? (overgenomen van forum.carclean.nl)

Nog steeds is detailklei een product wat voor veel mensen onbekend is. Op meetings waar wij demo's geven wordt vaak raar gekeken bij het noemen van "klei" en het gebruik op de lak van je auto.

Een detailklei verwijderd oppervlaktevervuiling die in de loop van de tijd aan de lak zijn gaan hechten zoals: boomhars, teerspetters, railslijpsel e.d. ook kan spuitnevel worden verwijderd met detailklei.
Ook ramen kun je zonder problemen behandelen met detailklei. Iedereen staat altijd versteld hoeveel vuil de detailklei verwijderd van een "schone" net gewassen auto en hoe glad de lak na een behandeling geworden is!

Afbeelding

Detailklei is er in verschillende varianten van agressiviteit, van mild tot heavy. De zwaardere varianten zijn vaak bedoeld voor professionele detailers of gevorderden omdat dezevaak krasjes (ook wel "marring" genoemd) achterlaat. Dit moet dus machinaal nabewerkt worden, handmatig kan natuurlijk ook, maar dit kost meer moeite.

Consumenten detailklei is veilig in het gebruik en heeft dit vrijwel niet, maar detailklei dient wel altijd te worden nabehandeld met een paintcleaner, glaze en wax voor het meest optimale resultaat omdat je samen met de vervuiling ook een deel van de eventueel aanwezige waxlaag e.d. verwijderd.

Een detailklei hoort in het stappenplan voor je auto, dit doe je 1 á 2 keer per jaar, vaak in het voorjaar en voor de winter. Maar je kunt natuurlijk ook plaatselijk op de lak de detailklei gebruiken indien nodig. Vaker als je na het wassen van de auto met je hand over de lak gaat en je oneffenheden voelt. Een goede methode is de zogenaamde "boterhamzakjes" methode:

- Neem een boterhamzakje, doe je hand er in en ga met je vingers (die in het zakje zitten) over de lak, je zult merken dat je dan heel makkelijk de vervuiling kunt voelen zitten.

Hoe werk je met een detailklei?

Na aanschaf heb je een blokje detailklei van 100 of 200 gram, haal deze uit de verpakking en verdeel deze in meerdere handzame stukken. Het formaat van de stukken is iets van persoonlijke voorkeur. het moet in ieder geval makkelijk te hanteren zijn. Leg een stuk opzij en berg de overige stukken detailklei weer op voor toekomstig gebruik, doe dit in een afsluitbaar schoon bakje (bijvoorbeeld een oud bakje van bijvoorbeeld eiersalade o.i.d. Kneed het stuk detailklei wat je opzij gelegd hebt totdat het wat soepeler is en vorm het in een kleine pannenkoek van een cm of 10 doorsnee of iets groter afhankelijk van het formaat van je hand.

Afbeelding

Hoe hou je de detailklei vast?

Dat is een beetje persoonlijke voorkeur, zelf hou ik de detailklei vast onder mijn vingertoppen zodat ik tijdens het gebruik van de klei de lak kan voelen.
Afbeelding
Afbeelding

Andere mensen gebruiken het liever zo.
Afbeelding

Hoe je de detailklei absoluut niet moet gebruiken:
http://i520.photobucket.com/albums/w328 ... 0_0802.jpg

Nu de detailklei klaar is voor gebruik, spray je het te behandelen deel (probeer te werken in delen van 50 x 50 cm) in met een detailspray die geschikt is om mee te kleien zoals: Meguiar's Quick Detailer, Poorboy's Spray and Wipe (1:1 met water verdund), Meguiar's Last Touch (1:1 met water verdund). Er wordt ook wel eens gezegd dat je ook een mengsel van water en shampoo kunt gebruiken, dit raden wij af omdat detailklei hierdoor gaat kruimelen en uit elkaar kan gaan vallen.
Gebruik niet te weinig spray, maar ook niet teveel, het is een kwestie van gevoel, de detailklei moet kunnen glijden over de lak, maar ook het vuil kunnen verwijderen.
Wrijf met lichte druk met de detailklei over het ingesprayde paneel, druk niet de hard, dat is voor jezelf niet prettig en je gaat door de klei heen.

Afbeelding

Hier is dus te hard gedrukt.

Afbeelding

Je voelt wanneer de detailklei zijn werk doet, bij de eerste keren "grijpt" de detailklei als het ware, ga je nogmaals enkele keren over hetzelfde punt heen dan voel dat het een stuk soepeler gaat, de vervuiling is daar dan verdwenen. Voel je nog steeds wat weerstand, dan nogmaals behandelen. Als het deel schoon is, neem dan het residu van de detailspray af met een Microfiber doek.

Bekijk ook regelmatig de detailklei, de vervuiling hecht zich aan de detailklei, als het oppervlak ernstig vervuild is dan zal de de detailklei "volraken".
Vouw dan de randen van de detailklei naar binnen, kneed het, en maak er weer een pannenkoek van, zo heb je weer een schoon deel.

Vuile detailklei:
Afbeelding

Hoe lang doe je met detailklei?

Afhankelijk van de vervuiling van de auto's die je er mee gedaan hebt, kun je 5 tot 10 auto's er mee doen. Als de kleur echt veel verschilt van een nieuw stuk, dan wordt het tijd om de detailklei weg te gooien en een nieuw stuk te pakken. Het is dus best economisch in het gebruik. Sommige mensen gebruiken oudere stukken detailklei voor bijvoorbeeld velgen, maar gebruik dat stuk detailklei dat NOOIT meer op de lak!
Mocht het stuk detailklei onverhoopt uit je handen op de grond vallen, gooi het dan weg en pak een nieuw stuk, er kan zand in gekomen zijn, dat wil je niet op je lak hebben!

Voor de duidelijkheid hier een filmpje van hoe het kleien in zijn werk gaat met daarin ook een kort stukje hoe je de detailklei naar binnen vouwt als deze vuil is.

HIER KLIKKEN

Hoe op te bergen?

Je kunt detailklei simpelweg opbergen in een afsluitbaar bakje van tupperware, een oud saladebakje of iets dergelijks. Spray er wat detailspray in voordat je de klei in het bakje doet (1 spray is genoeg), dit voorkomt eventueel uitdrogen van de detailklei.

Goede Claysets:
- Meguiars Quik Clay Detailing System 473 ml met 50gr Clay Bar
- Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) met 160 gram clay

Op dit moment is de Mothers set de betere aanbieding (prijstechnisch en qua inhoud).

Als je veel aan het clayen gaat, dan is de aanschaf van het benodigde glijmiddel (Quick detailer) een dure kostenpost. Die kosten kun je beperken met:
- Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer - 3780ml

De Last Touch Spray detailer kun je 1:1 verdunnen met water en daarna gebruiken bij het clayen. Je hebt dan een kleine 8 liter detailerspray voor de prijs van 1,5 ltr quick detailer in de standaard spray flesjes.
(onverdund geeft het een lekker vette showroomglans aan je auto. Perfect voor shows of meetings. )

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:26

Machinaal poetsen

Een autolak ziet er pas goed uit als deze net gepoetst is. En met professioneel poetsen bedoelen we dan: grondig polijsten. Autolak zit vaak vol met beschadigingen zoals waskrasjes (profterm: swirls) en andere beschadigingen. Bij het polijsten is het de bedoeling dat deze gereduceerd of zelfs compleet verwijderd worden.

Hier een foto van swirls (veroorzaakt door het wassen van de auto).
De terugkeer van swirls kan niet voorkomen worden, wel drastisch verminderd. (zorgvuldig en netjes wassen is de boodschap, bij voorkeur voorafgegaan door een foambehandeling).

Afbeelding

Polijsten wil niets anders zeggen dan het lakwerk opschuren en zorgen voor een kraakheldere toplaag voor optimale weerkaatsing van de kleur en glans. Machinaal polijsten is met de juiste producten namelijk paintcleanen (polijsten) en paintpolishen (voeden) in één stap. De auto moet uiteraard eerst schoon zijn en eventueel met klei behandeld zijn voor dat men kan overgaan op het polijsten

De machine

Er zijn verschillende machines voorhanden. De meest gebruikelijke zijn de roterende machine en de excentrische machine. Een excentrische poetsmachine is een veilig apparaat. Hij bezit niet de snelheid om de lak te verbranden. Een excentrische trilt een beetje terwijl een roterende (soort haakse slijper) ronddraait. Een excentrische machine genereert geen warmte dus, hij heeft niet genoeg snelheid. Snelheid = warmte. Iedereen kan met deze machine overweg. Nadeel is, dat deze machine niet geschikt is om grove krassen weg te halen, puur vanwege zijn poetsbewegingen.

Een excentrische poetsmachine

Afbeelding
Afbeelding

Een roterende poetsmachine

Afbeelding
Afbeelding

De machines lijken op een haakse slijper. Waarschuwing: een roterende machine heeft een variabel toerental en draait 10 keer zo langzaam. Gebruik nooit een haakse slijper want dan is lakverbranding gegarandeerd! De roterende machine wordt daarom veel gebruikt door professionele poetsers, puur omdat door de ronddraaiende schijf veel snelheid heeft en snel resultaten geboekt kunnen worden. De ronddraaiende beweging is uitermate geschikt voor het verwijderen van beschadigingen.

Meestal wordt na het gebruik van de roterende machine een excentrische machine ingezet om eventueel na te poetsen. Waarom? Dat is omdat de roterende beweging poetshologrammen (schuurcircels) kan veroorzaken. Dat zijn ronddraaiende (schuur)bewegingen in het lakwerk. De excentrische machine is perfect geschikt om de juiste finish te bereiken.

Tip: Koop geen ding van de Bouwmarkt / Makro, dat is vaak een 100 tot 120 watt machientje van plastic en na een half uur intensief poetsen is de motor oververhit/doorgebrand. Zo’n machine valt niet onder de noemer professioneel.

Het gebruik van de machine

Na de keuze van de machine, polijstmiddel en poetspad is het de zaak om deze juist te gebruiken. Dat houdt in, het juiste toerental, de juiste bewegingen en de juiste poetstijd. Het product wordt meestal op de pad aangebracht, dit in verband met spetteren. Een klein beetje is vaak al voldoende, breng dit in een cirkel aan op de pad of in een X-vormige beweging. Meestal is dit voldoende voor een paneel ten grootte van een kwart van het dak/motorkap. Probeer niet in een keer een compleet paneel te doen, geduld is een schone zaak!

Poetsbeweging

De poetsbeweging is van belang. Subtiliteit is het kernwoord. Geen gorillapraktijken maar gecontroleerde, rustige bewegingen (zie volgende afbeelding). Hou hierbij ten alle tijden de poetspad volledig vlak. Een gekantelde pad kan leiden tot hologrammen of zelfs verbranding van de lak aangezien alle druk op een klein oppervlak komt. Vergelijk de bewegingen met grasmaaien, je maait iedere baan, en met de volgende baan overlap je de vorige weer met 50%. Zo zorg je voor een uniforme verwijdering van beschadigen of swirls. Doe het paneel eerst met horizontale bewegingen en daarna met verticale (of zelfs diagonale) bewegingen. Zorg dat de pad niet verzadigd is met polijstmiddel maar maak deze regelmatig schoon met een tandenborstel. Zet de machine aan en ga even met de tandenborstel over het oppervlak heen van de pad zodat het overtollige product van de pad af kan vliegen. Voor de slimmeriken: houdt de machine van de auto af anders zit deze onder.

Toerental

Het toerental is bij een roterende machine tussen de 1000 en 2500 toeren. Een excentrische machine werkt (afhankelijk van de excentrische uitslag) al lekker tussen de 2500 en de 6500 toeren.

Poetstijd

De poetstijd is afhankelijk van de hoeveelheid product. De meeste (goede) polijstmiddelen breken langzaam af (deminishing abrasives). Dat houdt in dat de schurende werking van het product langzaam afneemt. De eerste bewegingen schuren het hardste, maar naar mate van de hoeveelheid poetsbewegingen neemt de schurende werking langzaam af en eindigt het product in een polishresidu (soort vettige voedende laag). Slechte producten schuren van begin tot eind even hard waardoor het risico bestaat dat er snel door de blanke laklaag heen gepoetst kan worden. Gebruik daarom altijd kwaliteitsproducten! Poets nooit tot er niks meer overblijft maar laat altijd een lichte laag over. Droog poetsen is niet zoals het product bedoeld is. Om het residu te verwijderen wordt er een flanellen poetsdoek of een microfiberdoek gebruikt.

TIPS

Ga niet over of langs kentekenplaathouders, antennes of andere objecten waar de pad of lak beschadigd van kunnen raken.

Zorg ook dat de pad altijd groter is dan de klittebandschijf van het apparaat, mocht je een keer haaks op je bumper komen ligt niet meteen alle lak eraf.

Plak zwart kunststof af met schilderstape zodat het kunststof schoon blijft.

En was je pad uit met afwasmiddel na het gebruik, zo kan die weer heel wat keren mee. Maak hem droog door deze tussen een handdoek droog te drukken. Zo is de pad weer geschikt voor een volgend gebruik.

De pads en hun kenmerken:
Afbeelding

En ter afsluiting de bewegingsrichtingen van de machines over de lak tijdens de detailjob:
Afbeelding

Goede machines en toebehoren:
- Polishing Power DAP500 D/A (Dual Action) Polijstmachine V2
- Polishing Power DAP900 D/A (Dual Action) Polijstmachine

De DAP900 heeft meer vermogen als de 500. De 500 is een zeer goede instapper voor detailing. De 900 vraagt iets meer kennis, is iets zwaarder qua gewicht, en kan bij zware polijstwerkzaamheden (iets) meer aan. De 900 is niet per definitie de groeipad machine als je met de 500 gewerkt hebt. Het is logischer hierna over te stappen naar:

- Polishing Power DAP PRO900 Rotary Polisher

Note: Na gebruik van een rotary zul je de laatste polijstlaag excentrisch moeten verwerken (om hologrammen van de Rotary te verwijderen). Naast een DAP Pro900 heb je dus een DAP D/A excentrische machine nodig om af te ronden.

Goede pad's voor excentrische machines (DAP500 en DAP900):
- Monello - SmartPads CCS 5.5 inch (verschillende hardheden)

Goede pad's voor roterende machines (DAP Pro900):
- Monello Kompressor Pad - 6.5inch

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:28

Afbeelding
Afbeelding

Deze artikelen beschrijven heel mooi het wasproces.

Materialen die ik gebruik:
- Autobrite Foam Kit Heavy Duty voor Karcher (Heavy duty is duurder, maar veel sterker. Kies de aansluiting voor jouw HD reiniger!!)
- Autobrite Super Snow Foam - Super Concentrate
- Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt (washandschoen)
- Cobra 'The Bone' Spons (voor de wielen, zie afbeelding in artikel)
- Carclean.nl EZ Detail Brush voor de binnenkant van de velgen
- Grit Guard voor onder in de emmer (in 1 emmer)
- Meguiars Gold Class Grit Guard inclusief emmer (gekregen, is veel te duur om te kopen.)
- Bouwmarkt emmer (in totaal dus 2 emmers)
- Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo
- Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:29

Afbeelding
Afbeelding

Banden en velgen. De velgen kostten in verhouding veel onderhoud, zeker als het lichtmetalen uitvoeringen zijn. Regelmatig onderhoud zorgt ervoor dat ze mooi en schoon blijven.

Materialen die ik gebruik:
- Cobra 'The Bone' Spons (voor het wassen)
- Carclean.nl EZ Detail Brush voor de binnenkant van de velgen en behandeling met velgenreiniger
- Meguiar's Professional Wheel Brightener - verhouding 1:10 of 1:25
- Meguiar's Professional Wheel Brightener Spuitfles
- Carclean.nl Spraymaster Chemical Resistant Sprayer (wheel Brightener weet namelijk goed raad met sprayers. Goed naspoelen na gebruik met schoon water)
- WheelWax (opbrengen met applicator pad, afnemen met Microfiber doek)
- CarPro Iron.X Soap Gel (breekt kleine metaaldeeltjes die vastgehecht zijn in de lak af en verwijdert vliegroest. Iron.X is een aanvullende behandeling op de Wheel Brightener)

Banden reinig ik met:
- Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) 1:10
- borstel

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:29

Afbeelding

De handleiding voor het Clay onderdeel staat er al, maar extra info en uitleg blijft altijd welkom. Bij deze dus.....

Goede Claysets:
- Meguiars Quik Clay Detailing System 473 ml met 50gr Clay Bar
- Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) met 160 gram clay

Op dit moment is de Mothers set de betere aanbieding (prijstechnisch en qua inhoud).

Als je veel aan het clayen gaat, dan is de aanschaf van het benodigde glijmiddel (Quick detailer) een dure kostenpost. Die kosten kun je beperken met:
- Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer - 3780ml

De Last Touch Spray detailer kun je 1:1 verdunnen met water en daarna gebruiken bij het clayen. Je hebt dan een kleine 8 liter detailerspray voor de prijs van 1,5 ltr quick detailer in de standaard spray flesjes.
(onverdund geeft het een lekker vette showroomglans aan je auto. Perfect voor shows of meetings.

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:30

Afbeelding
Afbeelding

Waxen! Eigenlijk de belangrijkste laag voor de bescherming van de lak. En hier staat het perfect verwoord: Zuinig aan!!!!!

Waxen die ik gebruik:
- Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 - Cleaner wax/Sealant
- Meguiar's Professional Mirror Glaze M16 Paste Wax - pure Carnauba wax
- Collinite Super DoubleCoat Wax No. 476S - uiterlijk van een carnaubawax, maar de duurzaamheid die bij een sealant hoort. Ideaal voor de winterperiode.

Glaze die ik gebruik:
- Dodo Juice Lime Prime pre-wax cleanser - Makkelijker te verwerken als een echte Glaze, en tevens cleanser voor de waxlaag. Geeft tot 30% winst wat betreft glans van de lak.

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:31

Weten hoe lang je een product moet verwerken is één van de moeilijkste zaken voor een detailer. En ja, het moment van stoppen ligt best gevoelig, want als de korrel uit het toegepaste product niet afgebroken is blijf je met krasjes van die grove korrel zitten. Te lang polijsten kan weer strepen en vegen opleveren die je met een lichter middel weg zult moeten werken.

Hoe lang moet je dus polijsten met een middel? Niet de makkelijkste vraag om te beantwoorden, maar let op het volgende: De meestal witte of grijze kleur van een middel zal na enige tijd veranderen in een transparante, olie of vaseline achtige kleur. Dan is het moment aangebroken om te stoppen. De tijd die je daarvoor nodig hebt is niet exact aan te geven omdat de producten die je kunt gebruiken te verschillend zijn en luchtvochtigheid, de temperatuur en de snelheid van de machine hierop invloed hebben.
Een middel dat je gebruikt MOET je uitwerken voor het resultaat dat je wilt bereiken. Een niet uitgewerkt middel kan meer krassen opleveren dan er aanwezig waren op het startmoment.

Let dus op de verandering van je product. Is het olie of vaseline achtig geworden dan is het uitgewerkt. Je merkt tijdens het afnemen van het product of je op het juiste moment gestopt bent; gaat dat relatief eenvoudig dat zit je goed.
Als je merkt dat er stof vrijkomt bij het polijsten, dan ben je of te lang doorgegaan, of de machine draait teveel toeren waardoor het middel uitdroogt.

Let ook op je pad. Een verzadigde pad behaalt vrijwel geen resultaat meer. Vervang of reinig de pad dus met regelmaat, zeker als je met een zwaar middel aan het polijsten bent. En kijk eens kritisch naar de hoeveelheid product die je gebruikt; is het niet teveel? 3 doperwt druppels zijn voldoende voor een vlak van max. 50 bij 50 cm. Dit is tevens de maximale afmeting van het vlak dat je per keer behandelt.

Een pad kun je reinigen onder de kraan met wat afwasmiddel, of m.b.v. een padwasher.

Van toepassing op o.a. de volgende soort producten:

Monello Raffini Inizio Forza Compound-Cut 6/5 Gloss 2.5/5
Monello Raffini Inizio---------------------Cut 5/5 Gloss 1.5/5
Monello Raffini Mezzo Polish-------------Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Monello Raffini Finale Finishing Polish---Cut 2/5 Gloss 5/5
Meguiars M205
Meguiars M105
Meguiars M83
Meguiars M80
Poorboys SSR serie
En andere polijstmiddellen.

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 07 mar 2012, 21:31

Met een detailer behandeling na het wassen heb je voor onderhoud van de waxlaag gezorgd. En natuurlijk voor een frisse "net gedetailde" look.
Maar ja, die waxlaag zal hoe dan ook en slijten en er komt een moment dat je weer aan de gang moet. En je vraagt dus of je dan weer dat hele circus af moet draaien; clay/polijsten/cleaner/glaze/sealant/wax.

In principe niet. Je wast de auto handmatig met 2 emmers, eventueel voorafgegaan door een foambehandeling, gebruikt een washmitt en goede droogdoek vanuit 1 doel: Krassen en beschadigingen in de lak voorkomen!
Vervuiling zul je uiteindelijk niet voorkomen. Net als harstroep die in de zomer vanuit die prachtig groene bomen naar beneden komt.

Hoe ziet het te detailen leven van een auto er nu uit? Ongeveer als volgt:

Je hebt een auto en start met detailen. Ik ga er vanuit dat je in eerste instantie het hele traject afloopt wat betekent voor
Behandeling 1: Wassen/Clay/Polijsten zwaar of middel/licht polijsten/Cleaner/glaze/Sealant/Wax of wat je er verder ook maar tussen wilt stoppen. Resultaat: Showroomstaat.

Na een aantal weken is het zover, de waxlaag loopt op zijn eindje. Tijd voor
Behandeling 2: Wassen en een verse waxlaag.

Behandeling 2 blijf je net zo lang doen tot het moment dat je ziet dat de lak toch weer beschadigd is door waskrasjes of vervuild is geraakt door smerige troep die je tijdens het wassen niet kwijtraakt.

Dan is het tijd voor:
Behandeling 3: Wassen/Clay/Lichte polijstbeurt(optioneel)/glaze/Sealant en-of wax

Hierna ga je gewoon weer verder met behandeling 2.

Ga er vanuit dat je ongeveer 2x per jaar de lak schoonmaakt met clay. Een lichte polijstbehandeling (Finale bijvoorbeeld) doe je 1 a 2x per jaar.
Een glaze is optioneel, die zorgt voor iets meer glans maar is geen noodzaak. En ik ga nog verder, want een sealant is leuk en heeft zeker waarde in de winterperiode, maar is in voorjaar/zomer/herfst lang niet altijd nodig. Als de lak met regelmaat verwend wordt met een goede, pure wax, dan heeft de sealant niets op die lak te zoeken c.q. is niet nodig. De waxlaag op een sealant is ook een extra, het is geen noodzaak die laag aan te brengen. Ja, het geeft meestal iets meer glans, maar nodig is het niet.

Waxen kun je net zo vaak doen als je wilt. Zorg er wel voor dat de auto altijd schoon is voordat je een waxlaag aanbrengt en dat je materiaal in orde en schoon is. Een wax heeft geen schurende werking zoals een polijstmiddel. Al smeer je er wekelijks een verse laag op, met een wax zul je niet "door de lak" gaan.
Breng je om de 2 tot 4 weken een verse laag wax aan, dan heb je eigenlijk geen sealant nodig.

Met een detailerspray of vloeibare wax c.q. spraywax kun je na een wasbeurt de waxlaag een verse "boost" geven en op die manier onderhouden. Kost een minuut of 10 voor aanbrengen en afnemen.

Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door galantrijder » 17 mei 2014, 13:24

ahhh ik zie net dat ik per ongeluk een stap heb gemist!
Ik dacht dat ik alle spulletjes had gekocht... maar ik merkte tijdens het klei-proces al dat kleine krasjes slechts oppervlakkig verdwenen....
Nu weet ik waarom: DC Paint Cleaner ontbreekt in mijn collectie :-(

De auto is al in de wax geweest, kan ik die wax-laag verwijderen door gewoon weer bij stap 1 te beginnen? :) :bump:

p.s. Voor iedereen die dit leest, het behandelen met de klei lijkt meer werk dan dat het is! Ik zag er tegen op maar vond het uiteindelijk wel meevallen, ook omdat het poetsen daarna eenvoudiger was en er minder poetsmiddel nodig was!
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 17 mei 2014, 14:27

Kleine krasjes krijg je niet weg met Paint Cleaner, dat lukt alleen door te gaan polijsten (en mijn advies is om dat machinaal te doen voor resultaat). Ik zou er nu niets meer aan doen als je al klaar bent omdat de winst van een behandeling met die paint cleaner daarvoor te klein is. Kun je bij een volgende clay/wax behandeling doen, ;)

Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door galantrijder » 17 mei 2014, 16:25

Kijk, dat zijn nog eens goede berichten! haha

Ik keek net ff naar de lak met de volle zon er op, en de lak zit echt helemaal vol met swirls! :no:
Dus ik denk dat er heel veel winst te halen valt met zo'n machinale behandeling.... misschien kun je een demonstratie geven aan alle JAF bezoekers hahaha :P
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 976
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door cvw » 17 mei 2014, 21:45

Demo's hebben we al een paar keer gehad. Is wel een tijdje geleden zie ik. Kijk maar op http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me ... tml?t=4055" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat was tijdens een meeting in 2010, toen heb ik de Colt van Super Top als slachtoffer gebruikt. Datzelfde jaar hebben we een Detail Meeting in Veenendaal gehad. In 2011 hebben we in Zwijndrecht een meeting gehad met o.a. Detailing als onderwerp. http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=27" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor een goede demo heb je stroom, water en schaduw nodig. Een dergelijke locatie is niet altijd beschikbaar. Hoe dan ook, ik ben altijd bereid een demo of uitleg te geven hoor. :)

Lees dat verhaal over de Colt maar en kijk naar de foto's. Daarna heb je een redelijk goed idee wat betreft de mogelijkheden. Die auto heb ik namelijk alleen met de excentrische machine gedaan omdat ik pas een jaar later met een rotary ben gaan werken. Een rotary heeft een heel strikte handleiding, maar als je die kent en je daar aan houdt dan zijn de resultaten bijna ziekelijk. 8-)

Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door galantrijder » 18 mei 2014, 05:28

WOW, bizar resultaat bij die Colt!! Zo ernstig is mijn auto er niet aan toe... :D

Ik ben niet in het bezit van een poetsmachine en ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang om mijn auto om zeep (ha ha) te helpen met een dergelijk apparaat.
Maar misschien moet ik het toch eens proberen!! Zou mooi zijn als ik wat krasjes kwijtraak :)
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 1989
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door menno3x8g » 18 mei 2014, 10:08

Met een DAP en de handleidingen van Cees kan er niks mis gaan.
Doen! Het is de moeite waard!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58

Re: Detailing Handleidingen

Bericht door galantrijder » 19 mei 2014, 16:57

:D
ok, ik ga 'm op mijn lijstje zetten, het gaat alleen niet meer voor JAF worden helaas....
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000

Plaats reactie

Terug naar “Detailing”