Pagina 1 van 1

HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 21 jan 2014, 20:41
door marksanne
Eindelijk... al jaren denk ik eraan, al een paar keer naar gezocht, maar eindelijk per toeval gevonden:

Een schakeling (van 15 euro) die bij schemering (gevoeligheid instelbaar) de controle kan overnemen van de 'lompe' aan/uit situatie die Mitsubishi bedacht heeft om alle interieur-lampjes en bedieningspanelen, instrumentariumverlichting enz zwaar te dimmen als je je stads- of dimlicht aanzet.

Natuurlijk, in 1997 was het nog niet zo gewoon dat men, ook overdag' met licht aan reed, maar kom op, ook (of zelfs juist!) in het land van de rijzende zon zie je elkaar gewoon veel beter als je met licht aan rijdt, ook overdag en zeker bij lage zonstanden! Maargoed, als zij het toen niet verzonnen, betekent niet dat het niet alsnog toegevoegd kan worden.

Voor de duidelijkheid: ik wil dus altijd met m'n licht aan kunnen rijden, zonder dat alle instrumenten en knopjes gedimd worden als er nog voldoende daglicht is! En dat is precies wat deze schakeling gaat doen. Het kantelpunt van licht/donker kun je handmatig inregelen. Nice!

Dus ik heb besteld:
Een schemerschakeling! Eentje die werkt bij een voedingsspanning tussen de 12-15V. Komt dan even mooi uit, da's precies wat een auto aanbiedt :)
Deze kit koop ik bij Conrad (bestelnummer 191302) en dankzij een van de reviews van iemand op een Twingoclub met zeer duidelijke text, plaatjes en uitleg wist ik dat dit 'm moest gaan worden (de schakeling dus he, niet een Twingo!).

Ik zal zelf foto's maken die uiteindelijk hier op neerkomen (even schaamteloos geleend, alle eer aan de oorspronkelijke maker ervan 'Twingo Corgi').
conrad-schakeling-01.JPG
conrad-schakeling-02.JPG
conrad-schakeling-03.JPG
conrad-schakeling-04.JPG
Het lichtsensortje heeft hij in de Twingo vooraan in het dashboard geplaatst. Het is een gaatje van ongeveer 1-1.5cm. Eigenlijk piepklein dus!
Nu heeft een Twingo schijnbaar maar 1 display dat door de 'lompe' aan/uit stand overdag slecht leesbaar wordt, maar in onze Galants hebben we natuurlijk een heel arsenaal aan verlichte onderdelen, knopjes, tellerunit, enz, maar ook de radio (en zeker die 2DIN schermpjes) profiteren heftig van een JUISTE aansturing van licht/donker. Ik verwacht dus echt optimaal comfort dankzij een inverstering van 15 euro :)

En waarschijnlijk een middag gepruts, solderen, hier en daar een paar grote vraagtekens boven mijn hoofd, een verbrand stukje huid dankzij een druppel soldeer en meer van dat soort pret.

Mijn grootste uitdaging is te bepalen waar'tussen' ik nu precies deze schakeling moet plaatsen. Waar begint die 'ellende' en moet ik dat met een apart relais laten schakelen of kan dit circuit het wel aan? Misschien dat de meer onderlegden op electronicagebied hier hun licht op kunnen laten schijnen ;)

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 21 jan 2014, 20:46
door KNOEI 8G
Wow, geweldig Mark! Ik heb geen input maar ga zeker dankbaar gebruik maken van de informatie die je hier neer gaat zetten :thx:

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 21 jan 2014, 20:51
door marksanne
Mooi Nico! Dan weet ik in ieder geval dat er meer dan alleen ik gebruik gaan maken van deze oplossing :)

Ik hoop dat jongens als Xenon, foks, SisterofMercy en consorten met wat raad langswaaien.

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 21 jan 2014, 21:11
door menno3x8g
Mmm, een relais-je ertussen lijkt me geen kwaad te kunnen (sinds een dashboardbrandje met de CX).
Mooie vondst Mark! Ik ben ook geïnteresseerd.

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 21 jan 2014, 21:15
door MD
lachen !!!!

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 22 jan 2014, 12:01
door Lowlands
Max 35 V en 1 Ampere,terwijl het relais veel meer kan hebben,dus dat is wel ok!Alleen snap ik niks van die instelbare zwelle,dat zou volgens mij betekenen dat hij langzaam op komt,maar dat kan niet met een relaisschakeling.Hysteresis is dus het verschil tussen uit gaan en aan gaan.
Maar zo veel Ampere zal het niet trekken,zeker niet als je leds hebt gebruikt voor de verlichting van de knoppies enz..En dan is nog de vraag of je het wel tussen de lampjes en de draad moet zetten,ergens is er natuurlijk een stuurdraad die heel wat minder zal moeten trekken.En die moet toch ergens van de verlichtingsschakelaar komen,is mijn opinie.Die gaat dan naar de ECU die alles stuurt.

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 23 jan 2014, 20:27
door richard
Alle dimfuncties worden in het schema geregeld door de zogenaamde Rheostat.
Volgens mij werkt die altijd via de massa.
Alleen bij de radio en het klokje kun je gewoon de aansturing van de verlichting doorknippen.
Dit werkt niet bij de aircobediening.

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 23 jan 2014, 20:44
door marksanne
Oei! Nice info Richard! Weet je ook ongeveer waar dat ding te vinden is?

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 23 jan 2014, 20:49
door richard
Ik heb m nog niet gevonden! Haha
Ik heb ook eens een topic hierover geopend
Het draaiwieltje voor je dashboardverlichting is er 1, er moet echter een tweede zijn, de airco-unit heeft namelijk 2 Rheostat aansluitingen.
Volgens mij waren het daar de grijze draden.
De aansturing bij radio en klok is volgens mij geel.
Dat is dezelfde als de verlichting van asbak en verwarming van de voorstoelen en verlichting in middenconsole tussen de stoelen.

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 23 jan 2014, 23:16
door Lowlands
In mijn 7 g staat de verlichting altijd op max,maar dimt toch als de verlichting aan gaat.Gaat er misschien een relaistje over heen of zo,dus grote weerstand is max en kleine weerstand dim??Of een torretje natuurlijk,dat kan ook..(torretje is dus een transistorregeling!)

Re: HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium

Geplaatst: 24 jan 2014, 00:52
door Xenon
Ik weet dat zowel bij het klokje als bij de autoradio (de A/C durf ik zo niet met zekerheid te roepen) de oranje draad de sturing is voor nachtverlichting. Als daar +12V op komt, dan is dat voor de betreffende apparatuur het signaal om displays te dimmen en de knopjes op te laten lichten (voor zover die niet al branden). Oranje staat (uiteraard) los van de rheostaat.
Hoe e.e.a. precies zit voor de rest zou het schema moeten kunnen verklappen...